www.smucler.cz

CNG – Stlačený zemní plyn

4. 4. 2017

CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn. Používá se jako alternativní pohonná hmota pro provoz motorových vozidel a je ekologičtější než je benzín, nafta nebo LPG. Čistější než LPG je především proto, že výroba CNG není závislá na ropě.  

Výhody paliva CNG

Mezi hlavní výhody použití CNG jako pohonné hmoty pro automobil je znatelně nižší cena pohonných hmot na ujetý kilometr či osvobození od silniční daně.

Další důležitým faktorem je ekologická stránka provozu. Při jízdě na zemní plyn motor produkuje zhruba o 25 % méně emisí CO 2 než verze s benzínovým motorem. Pokud se do směsí přimíchá 20 % bioplynu, sníží se emise CO 2 dokonce o 35–40 %. Pokud se podíl bioplynu, vytvářeného z biologického odpadu, ve spalovací směsi ještě zvýší, je možné dosáhnout až 90% snížení emisí CO 2, což je stav, který se blíží uhlíkové neutralitě.

Dále díky vysokému oktanovému číslu 130 není motor tak hlučný (až o 70 % nižší hluk motoru v kabině vozu), neusazují se karbonové dehty v namáhaných částech pohonného ústrojí a palivo jako takové je bezpečnější.

Dostupnost čerpacích stanic

Dostupnost čerpacích stanic na CNG je o něco horší než je tomu u benzínu a nafty kvůli obtížnějšímu skladování této pohonné hmoty a menšímu počtu vozů, které jezdí na CNG. Také výstavba plnicích stanic je nákladnější, ale i přesto je dnes síť plnicích stanic už poměrně rozsáhlá a jejich dostupnost se neustále zlepšuje.

Kombinace CNG-benzín

Pokud se vám nezdá použití CNG jako jediného paliva, jistě oceníte, že některé vozy mají kromě zásobníku na CNG i menší benzínovou nádrž. Příkladem takového vozu je Octavia G-Tec.

V případě modelu Octavia ve verzi G-Tec je vůz primárně poháněn stlačeným zemním plynem. Pohon na benzín se využívá v případech, kdy vůz startuje po doplnění zemního plynu, pokud venkovní teplota klesne pod –10 °C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu téměř vyčerpány, konkrétně v zásobnících klesne tlak pod 11 barů. Výhodou dvou paliv je také velmi slušný dojezd, který vás nebude na cestách omezovat.

Nevýhody

Mimo menších nevýhod s nižším počtem plnicích stanic je tu ještě jedna nevýhoda. Pokud jste zvyklí jezdit s nosičem kol na tažném zařízení, u vozů s CNG to pravděpodobně nepůjde, ať už je to konstrukcí automobilu nebo dle zákona. Na konkrétní model se můžete zeptat přímo prodejce.

Dále by vás mohlo zajímat

CUPRA Formentor ovládne silnice ještě v letošním roce

Nezadržitelně se blíží uvedení nového modelu CUPRA Formentor. Nyní už má za sebou testovací jízdy i Wayne Griffiths, předseda představenstva značky CUPRA, který připravovaný ambiciózní vůz zkoušel pod dohledem Jordiho Geného, závodního jezdce značky CUPRA a mistra světa v závodech cestovních voz...

číst dále

Nová Octavia G-Tec dorazí na podzim

Již na podzim letošního roku bude na evropský trh uvedena nové generace modelu Octavia  ve verzi G-Tec. Octavia G-Tec se vyznačuje pohonem na zemní plyn (CNG), jehož provoz je šetrnější k životnímu prostředí než v případě benzínového pohonu. Může se pochlubit velkým dojezdem čistě na zemní plyn...

číst dále

Šmucler TV - 27.díl

Legenda českých silnic v novém. Podívejte se na Vaškův test Škody Octavia 1.5 TSI.

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl