T-Cross Breeze je první kabriolet kategorie SUV ve třídě modelu Polo

Studie T-Cross Breeze je výhledem na nově vyvinutou modelovou řadu SUV

Tiguan a Touareg doplní v budoucnosti další tři modelové řady SUV

Deset důležitých faktů – T-Cross Breeze v heslech

1/ Výrazný, svěží design studie T-Cross Breeze je prvním vzrušujícím výhledem na nové SUV značky Volkswagen.
2/ Studie T-Cross Breeze je progresivní SUV s nevšedním půvabem moderního kabrioletu s plátěnou střechou.
3/ T-Cross Breeze spojuje kategorie SUV a kabrioletu v jednom atraktivním, cenově dostupném kompaktním voze nové generace.
4/ T-Cross Breeze přichází na scénu s extrémně dynamickými proporcemi karoserie a atraktivně krátkými převisy.
5/ T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, SUV střední třídy a Touareg – Volkswagen sestavuje novou paletu modelů SUV.
6/ Volkswagen vnese do každé třídy svěží vítr fascinujícími a charismatickými modely SUV. T-Cross Breeze je jedním z nich.
7/ Čtyřmístný T-Cross Breeze je vybaven interaktivním panelem přístrojů a ovládacím konceptem nové generace.
8/ Plochy citlivé na dotyk a konstrukčně zcela nově vyvinutá řešení „by-wire“ nahrazují konvenční ovladače a tlačítka.
9/ Audiosystém BeatsAudio o výkonu 300 W promění jízdu s větrem ve vlasech v potěšení i po akustické stránce.
10/ T-Cross Breeze je poháněn velmi úsporným přeplňovaným zážehovým motorem s přímým vstřikováním (TSI) o výkonu 81 kW/110 k.

Stručně – Světová premiéra modelu T-Cross Breeze

Wolfsburg/Ženeva, březen 2016. Na 86. Ženevském autosalonu stojí v záři reflektorů v expozici značky Volkswagen nový T-Cross Breeze. „Tento otevřený Volkswagen obohacuje svět kompaktních vozidel o zcela nové zážitky z jízdy,“ říká Herbert Diess. Předseda představenstva značky Volkswagen tak vyjadřuje pojetí studie, která slaví na Ženevském autosalonu světovou premiéru. Šéf Volkswagen k tomu dodává: „Náš T-Cross Breeze je první otevřené SUV ve své třídě a zároveň cenově dostupným, drzým kabrioletem – se zvýšenými sedadly pro dokonalý výhled.“ Volkswagen tímto vozem pro příjemné cestování zdůrazňuje, že kráčí novými cestami, na nichž proměňuje mobilitu v nezapomenutelné zážitky. Herbert Diess říká: „T-Cross Breeze je ještě studií. Dokážeme si však představit, že bychom mohli takový kabriolet uvést na trh. Levný automobil pro radost s vysokou úrovní praktičnosti pro každodenní provoz. Skutečný lidový vůz.“ A tak je studie, vybavená motorem TSI (zážehový motor s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu) o výkonu 81 kW/110 k, realistickým výhledem na zcela novou modelovou řadu. Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu říká: „T-Cross Breeze je předskokanem nejkompaktnějšího vozidla kategorie Sport Utility Vehicle v nabídce značky Volkswagen – a zárodkem nového designu kompaktních vozů SUV a kabrioletů.“

Nový Volkswagen. „Studie T-Cross Breeze zrcadlí vzestup naší značky,“ říká Klaus Bischoff. „Chceme lidi nadchnout pro ‚Nový Volkswagen‘. V tomto případě tak činíme v této třídě dosud jedinečným konceptem vozidla, zcela nově uspořádanou přístrojovou deskou a přitažlivým, expresivním designem. Využili jsme veškeré prostředky a postavili na kola vůz, který bezesporu patří mezi nejvíce vzrušující čtyřmetrové vozy SUV současnosti,“ nastiňuje šéfdesignér. Světová premiéra nové studie T-Cross Breeze na Ženevském autosalonu (1. až 13. března 2016) je proto začátkem radikální nové orientace pro koncepci a design kompaktních vozů Volkswagen.

Produktová ofenziva – SUV ve všech důležitých segmentech

Ofenziva značky Volkswagen v kategorii SUV. Volkswagen bude v budoucnosti nabízet atraktivní SUV v každém důležitém segmentu. Začátkem této produktové ofenzivy je uvedení nového modelu Tiguan na trh, které se uskuteční již koncem dubna v Německu a od začátku května v celé Evropě. Na největších zámořských trzích bude nový Tiguan navíc nabízen s prodlouženým rozvorem. O třídu výš bude uvedeno nové SUV střední třídy (pro USA a Čínu) a na vrcholu bude nadále stát známý terénní vůz vyšší třídy Touareg. Pod Tiguanem budou představeny hned dvě modelové řady SUV: Ve třídě Golfu bude nabízeno SUV ve stylu studie T-Roc. A nyní v Ženevě představená studie T-Cross Breeze ukazuje, kam povede tato cesta ve třídě modelu Polo.

Úsporný pohon – TSI s výkonem 110 k

Přeplňovaný motor ve studii T-Cross Breeze. Na břehu Ženevského jezera představená studie T-Cross Breeze má nabídnout cenově dostupné potěšení z jízdy s větrem ve vlasech. Vstupem do světa trvale udržitelných poháněcích jednotek bude velmi úsporný, přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním (TSI), zdvihovým objemem jeden litr, systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie. Jednotka 1.0 TSI o výkonu 81 kW/110 k přesvědčí maximálním točivým momentem 175 N.m již od 1500 min-1. TSI pohání přední kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky (DSG). Otevřené SUV s hmotností pouhých 1250 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 188 km/h. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2: 5,0 l/100 km a 115 g/km. Ve spojení s palivovou nádrží o objemu 40 litrů vychází teoretický dojezd 800 km – to postačuje k příjemné jízdě z Ženevy až do Cannes nebo Benátek s jednou náplní palivové nádrže.

Rozměry – nový velikán mezi kompaktními vozy

Působivý a přitažlivý. T-Cross Breeze je s vnější délkou 4133 mm o trochu delší než CrossPolo. Relativně dlouhý rozvor činí 2565 mm, takže převisy karoserie jsou krátké a přitažlivé. Krátké převisy, dlouhý rozvor – to je záruka sportovních proporcí. Studie má bez vnějších zpětných zrcátek šířku 1798 mm – to je výrazně více než u obvyklých vozidel v segmentu modelu Polo. Cestující navíc sedí ve studii T-Cross Breeze citelně výš. Celková výška nového vozu Volkswagen je s uzavřenou plátěnou střechou přesně 1563 mm.

Design – první pohled na zcela novou modelovou řadu SUV

Exteriér – moderní design SUV. Nezaměnitelná DNA designu značky Volkswagen je zárukou, že každý model, dokonce i bez loga VW, bude okamžitě identifikován jako Volkswagen. Design nové studie T-Cross Breeze kromě toho umocňuje skutečnost, že i každá modelové řada a kategorie vozidel má v rámci nabídky značky svébytné postavení. Letos na jaře uváděný Tiguan je prvním sériovým modelem v novém, suverénně autentickém designu SUV. Studie T-Cross Breeze tento charismatický styl přebírá a zároveň velmi zřetelně dokládá, že se jedná o samostatnou modelovou řadu SUV.

  • Markantní stylistické prvky. Mezi jednotlivými modelovými řadami SUV samozřejmě existuje jistá příbuznost. Právě tak markantní jsou však jasně zřetelné výjimečné rysy. Příkladem je čelní partie, která se u studie T-Cross Breeze vyznačuje nápadně širokou maskou chladiče a úzkými světlomety. Tyto detaily tvoří novou tvář nejkompaktnějšího SUV se silným charakterem. Markantní „podpis“ světlometů LED pro denní svícení s jemným světelným obloukem pod předními světlomety LED a velké prstence LED kolem mlhových světlometů podtrhují svébytnost malého SUV. Nezaměnitelná je také silueta. Výrazným příkladem svébytnosti každé nové modelové řady SUV je dvojitá charakterová linie. Její spodní okraj neprobíhá, na rozdíl od Tiguanu, rovně, ale nad zadním kolem se zvedá vzhůru. Tím vznikla zcela nová boční partie. Kromě toho určují profil vozu samozřejmě také kola. Devatenáctipalcová kola z lehké slitiny se vyznačují spirálovitým designem, který je v oblasti náboje kola individualizován barevnými kryty z plastu v hvězdicovitém tvaru. Zadní části otevřeného SUV dominuje extrémně široké víko zavazadlového prostoru s integrovanými zadními světlomety LED. Pod víkem se nachází snadno přístupný zavazadlový prostor o objemu téměř 300 litrů.
  • Přiznání barvy. Studie T-Cross Breeze je lakována v teplém odstínu zelené s označením „Summer Green Metallic“. Doplňkové vnější díly karoserie v chladném, tmavém petrolejovém odstínu („Deep Teal“) tvoří dokonalý barevný kontrast. Mezi ně patří rozšíření podběhů kol, ochranná mřížka masky chladiče a spodní části bočních stěn a nárazníků. V odstínu „Deep Teal“ jsou lakovány rovněž plastové díly kol. Všechny viditelné hliníkové díly karoserie – ozdobné prvky na rámu čelního okna a prvky ve stylu terénních vozů, jako jsou ochranné panely spodní části vozu vpředu a vzadu nebo boční prahy, mají povrchovou úpravu pískováním. Plátěná skládací střecha je černá.

Interiér – fascinující kvantové skoky

Budoucnost bez spínačů. Interiéry vozů Volkswagen právě procházejí radikální proměnou. Designéři se přitom soustředí na podstatné, vytvářejí nový pocit prostornosti, dávají pracovišti řidiče novou podobu, používají novou generaci rozhraní mezi člověkem a technikou a vyvíjejí svět ovládání, který se jednou obejde zcela bez spínačů. Navíc je skutečností, že interiér této studie není vůbec science fiction, nýbrž výhledem na sériovou výrobu ve střednědobém horizontu. Volkswagen realizoval ve studii T-Cross Breeze koncept ovládání, který se obejde již téměř bez ovladačů. Kabriolet kategorie SUV je svou koncepcí v této oblasti úzce spřízněný se studií BUDD-e, která je rovněž vystavena v Ženevě a poprvé byla představena začátkem roku na veletrhu CES v Las Vegas. S výjimkou páček na sloupku řízení, ovládání oken a tlačítek pro otevření a zavření skládací střechy mají všechny ovládací prvky studie T-Cross Breeze podobu dotykových ploch nebo konstrukčně zcela nově vyvinutých řešení „by-wire“ bez mechanického spojení. Další možností je ovládání pomocí gest. Propojené displeje nového uživatelského rozhraní stojí volně v prostoru, a připomínají tak přístrojovou desku budoucnosti z MPV BUDD-e s nulovými emisemi. V neposlední řadě je nápadné, že i dosud ryze funkční prvky, jako jsou výdechy ventilační soustavy, splývají nyní dokonale s interiérem.

Design a materiály ve stylu high-tech. Interiér svým designem a barevností plynule navazuje na expresivní exteriér. Ozdobné obložení přístrojové desky a vnější části středové konzoly září svěžím lakem s měkkým efektem v odstínu „Sommer Green“. Kontrast tvoří tmavé plochy v interiéru. Podobně jako u exteriéru má obložení interiéru odstín „Deep Teal“. Oba barevné odstíny nalézají uplatnění také u ozdobných prvků na volantu. Ve světlém odstínu „Ceramique“ jsou naproti tomu různé prvky, jako jsou loketní opěrky a madla ve dveřích, zadní část středové konzoly, která vyvolává dojem, že se vznáší v prostoru, a zadní strany opěradel. Preciznost veškerých hran je zdůrazněna kombinací pískovaných a leštěných ploch. Volkswagen vstupuje na panenskou půdu v oblasti materiálů: Podobně jako u technicky vyspělé sportovní obuvi jsou části sedadel v barevném odstínu „Deep Teal“ „prostorově upleteny“ do požadovaného tvaru. V rámci jednoho pracovního postupu tak při použití nejrůznějších materiálů vznikají potahy bočních polštářů sedadel. Uplatnění zde nacházejí speciální polyamidová hybridní vlákna, která jsou tvarově extrémně stabilní, pevná a odolná vůči oděru. Tento postup lze používat pro jakékoli tvary. V případě studie T-Cross Breeze byly touto metodou vyrobeny například i kapsy na zadní straně opěradel.

Uživatelské rozhraní. Výhled na novou generaci vozidel otvírá interaktivní uživatelské rozhraní HMI (Human-Machine-Inter­face). Volkswagen přitom přenesl vizionářský systém studie BUDD-e do kompaktní třídy, kam patří studie T-Cross-Breeze. Je tvořen dvěma fyzicky vzájemně oddělenými displeji, které vzájemně vizuálně a funkčně splývají: Active Info Display je volně programovatelným panelem sdružených přístrojů před řidičem, zatímco hlavní displej informačního a zábavního systému je na středové konzole. Obě části tvoří jeden funkční celek.

Active Info Display. Digitalizace přístrojů otvírá zcela nové možnosti pro grafiku a interakci. Volkswagen nazývá tuto novou generaci digitálních přístrojů Active Info Display. Volkswagen ukazuje na příkladu studie T-Cross Breeze směr dalšího vývoje panelu přístrojů Active Info Display, který se již používá v nových modelech Passat a Tiguan.

  • Silnice. Provozní informace jsou graficky zobrazovány na zcela nově navržených, trojrozměrných, animovaných přístrojích. Tyto progresivně navržené a vývojáři volně programovatelné grafické plochy se záměrně odklánějí od klasických kruhových přístrojů. Tvoří zcela nové, virtuální pódium pro informace, které si může řidič sám nakonfigurovat v definovaných oblastech, podobně jako si sestavuje své aplikace na chytrém telefonu. V závislosti na konfiguraci se přístroje mění, posouvají, zmenšují, nebo zvětšují. Pozadí virtuálního informačního pódia tvoří základní grafická plocha s voštinovými prvky, které jsou pojítkem pro celý design studie T-Cross Breeze. Podobné prvky se totiž opakují například na přístrojové desce nebo u exteriéru v oblasti masky chladiče. Robustní voštinová struktura byla zvolena záměrně, protože se dokonale hodí k charakteru vozidla do jakéhokoli terénu.
  • Prediktivní volič jízdních režimů. T-Cross Breeze je vybaven prediktivním voličem jízdních režimů. Tato asistenční funkce je úzce propojena s navigačním systémem, přední kamerou a dalšími systémy tohoto Volkswagenu, takže sleduje různé parametry, jako je například topografie trasy. Při aktivované automatické funkci prediktivního voliče jízdních režimů reaguje systém samočinně a v závislosti na jízdní situaci mění charakteristiku motoru, tlumičů nebo řízení.
  • Lehký terén. V panelu přístrojů Active Info Display je jedna individuální grafická plocha přímo propojena s prediktivním voličem jízdních režimů a plní roli další terénní funkce. Vozidlo v automatickém režimu voliče jízdních režimů rozpozná na základě informací od nejrůznějších senzorů a vyhodnocení geografických dat, že se již nepohybuje po zpevněné silnici, ale v nezpevněném terénu. V tomto případě aktivuje HMI propojené s prediktivním voličem jízdních profilů nově koncipovaný režim Offroad. Řidič následně obdrží na displeji systémové sdělení „TERRAIN IDENTIFIED“ / „OFFROAD MODE ACTIVATED“. V témže okamžiku se změní veškeré interaktivní ukazatele, které řidiče informují o tom, kde vůz s pohonem předních kol v takovém lehkém terénu projede a kde už ne. „Normální“ provozní informace jsou přitom v závislosti na situaci odsouvány do pozadí vyzdvižením důležitých sdělení pro jízdu v terénu. Uprostřed může řidič sledovat topografickou mapu bezprostředního okolí, včetně stylizovaného zobrazení podvozku (pneumatiky a tlumiče). Z voštinového vzorku základního pozadí se přitom v závislosti na výšce terénu, snímaného před vozem T-Cross Breeze a vedle něj, vysunou malé pilíře s voštinovým průřezem, které napodobují topografii. Oblasti, jimž se má řidič vyhnout, jsou obzvlášť zvýrazněny. Řidič nyní může pomocí grafiky lépe odhadovat, kudy může bezpečně projet. Vedle panelu přístrojů Active Info Display se nacházejí v hardwarové podobě rovněž voštinové a osvětlené pilíře z organického skla – na tomto místě dochází ke spojení virtuální a skutečné „architektury“ vozidla.

Hlavní displej na středové konzole. Hlavní displej na středové konzole je volně konfigurovatelný. Plochy jednotlivých oblastí lze volně uspořádat nebo vzájemně propojit. Také zde se opakuje grafika s robustním voštinovým motivem. Možné je například topografické zobrazení průběhu celé trasy. Zobrazení je možné doplnit například o informace o výškovém profilu trasy. Další možností je proměna voštinové grafiky v dynamický ekvalizér. Schránka s doručenou poštou zde může zobrazovat tři nejaktuálnější krátké zprávy včetně fotografie odesílatele. Mezi další tematické oblasti patří funkce, jako jsou údaje o počasí nebo přehled přebalů alb z mediatéky. Všechny tyto tematické plochy mohou být řidičem a spolujezdcem vpředu libovolně uspořádány. Konfigurace a ovládání jsou snadno srozumitelné. Zcela intuitivní je také ovládání klimatizace. Senzory přiblížení otevřou příslušné okno na dotykovém displeji, v němž se zobrazí obvyklé funkce klimatizace a ovládání vyhřívání sedadel.

Nové ovládání „by-wire“. Mezi nově vyvinuté prvky patří navíc ovládací jednotka „by-wire“ na středové konzole. Prostřednictvím malé ovládací centrály probíhá ovládání dvouspojkové převodovky (DSG), elektrické parkovací brzdy a adaptivních tlumičů (DCC/v režimech „Sport“, „Normal“ a „Komfort“). Intuitivní ovládání těchto funkcí umožňují tři skleněné válce v ušlechtilém designu s chromovaným rámečkem a senzory. Jako dotykové plochy jsou navíc kolem skleněných válců uspořádány ovládací prvky pro výstražná světla, funkci Auto Hold, spuštění a vypnutí motoru (Keyless Access) a volič jízdních režimů (Mode).

Audiosystém BeatsAudio. Americká společnost Beats Electronics, specializovaná na audiosystémy, kterou založil v roce 2008 rapper Dr. Dre, se stala ikonou hudební scény především díky svým sluchátkům. Kalifornská společnost dnes nabízí mnoho dalších lahůdek pro audiofily. Mezi ně patří také vynikající audiosystémy pro automobily. Audiosystém BeatsAudio nalézá nyní uplatnění také ve studii T-Cross Breeze. Basovým srdcem této aparatury je subwoofer integrovaný do středové konzoly mezi řidiče a spolujezdce vpředu. Osmikanálový zesilovač o výkonu 300 W je vybaven digitálním signálovým procesorem DSP. Krystalicky čistý zvuk zajišťují highendové reproduktory rozmístěné po interiéru. Speciální perforace na jejich krytech zdůrazňuje i po vizuální stránce výjimečné vlastnosti systému BeatsAudio. Audiosystém je samozřejmě kompatibilní se systémem App-Connect. Díky systémům CarPlay (Apple), Android Auto (Google) nebo MirrorLink lze pomocí HMI studie T-Cross Breeze ovládat seznamy skladeb z téměř všech aktuálních chytrých telefonů. I v této oblasti se jedná o techniku blízkou sériové výrobě, protože současně se studií T-Cross Breeze slaví na Ženevském autosalonu debut také v mnoha oblastech zdokonalený up! – a to s technicky úzce spřízněným audiosystémem BeatsAudio!