40 let modelu Golf GTI – ikona slaví kulaté narozeniny

Jubilejní model Golf GTI Clubsport dosahuje výkonu 290 k

Golf GTI Clubsport zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy
Zvýšením plnicího tlaku lze výkon krátkodobě zvýšit z 265 k na 290 k

Důležitá fakta – Golf GTI Clubsport v heslech:

1/ Start: Volkswagen slaví s modelem Golf GTI Clubsport 40. narozeniny ikony „GTI“.

2/ Výkonný:
Jubilejní model nabízí v základním režimu 195 kW/265 k a 350 N.m.

3/ Ještě výkonnější:
V režimu vyššího plnicího tlaku je přechodně k dispozici 213 kW/290 k a 380 N.m.

4/ Rychlý:
Golf GTI Clubsport zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy; nejvyšší rychlost činí 250 km/h.

5/ Aerodynamický:
Nový přední nárazník, zadní spoiler a difuzor zajišťují hodnoty přítlaku na úrovni závodních vozů.

6/ Technika jako v motoristickém sportu:
Verze s DSG je vybavena funkcí Launch Control. Na přání jsou k dispozici speciální sportovní pneumatiky „semi-slicks“ s téměř hladkým dezénem.

7/ Ergonomický:
Interiér je vybaven sportovními skořepinovými sedadly  (v ČR za příplatek) nebo klasickými sportovními sedadly GTI.

8/ Vyjádření postoje:
Volkswagen nabízí nejvýkonnější verzi modelu Golf GTI všech dob sériově s dvoubarevným lakováním karoserie.

9/ Úspěšný:
Dosud bylo v sedmi generacích prodáno více než dva miliony vozů Golf GTI; původní plán počítal s 5000 vozy.

10/ Klasický vůz:
Jubilejní edice modelu Golf GTI byly představeny u příležitostí 20., 25., 30. a 35. narozenin sportovní ikony.

Wolfsburg/Ženeva, březen 2016. Golf GTI, ikona mezi kompaktními sportovními vozy, slaví své 40. narozeniny. Všechno začalo v roce 1976. Původní plán počítal s pouhými 5000 exempláři „GTI“. Dodnes jich vznikly více než dva miliony. Mnohé z těchto vozů jsou dnes hýčkanými klasickými vozy. Vozy GTI přitahují pozornost sběratelů, jsou vášní. A proto se žádný jiný vůz v tomto segmentu nemůže pochlubit ani přibližně tak početným zástupem fanoušků. Koncept modelu Golf GTI je již po sedm generací zdokonalován a cizelován. Řidiči vozů „GTI“ nemusejí nic vysvětlovat: již samotný vůz je vyjádřením jejich postoje. Navíc se jen málo doplňkových označení automobilu dočkalo tak legendární pověsti. A ještě menší počet z nich je symbolem nezaměnitelného superlativu: „GTI“ a „Turbo“ patří mezi ně – výš už to nejde. Každé dítě zná modely a značky. GTI je přitom pro mnoho lidí cenově dostupným snem. Volkswagen nyní uvádí k 40. narozeninám jubilejní model nejvyšší úrovně: nový Golf GTI Clubsport – nejvýkonnější GTI všech dob.

Funkce zvýšení plnicího tlaku. Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním dosahuje v modelu Golf GTI Clubsport nejvyššího výkonu 195 kW/265 k – to je o 35 k více než aktuálně nejvýkonnější Golf GTI („Performance“). To však není všechno: Řidič může přechodně zvýšit výkon čtyřválce prostřednictvím funkce zvýšení plnicího tlaku o téměř 10 procent na 290 k. Zvýšení výkonu je vyvoláno aktivací spínače „kick-down“ při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu. Dynamický potenciál ilustrují hodnoty dvou klasických disciplín, zrychlení z 0 na 100 km/h a nejvyšší rychlosti: 6,3 sekundy a 250 km/h. Charakter jubilejního modelu je však ještě výrazněji definován skutečností, že prakticky ve všech oblastech otáček a při jakékoli rychlosti nabízí jako odpověď na sešlápnutí pedálu plynu intenzivní akceleraci.

Dynamika verze Clubsport. Volkswagen zvýšil pro jubilejní model nejen výkon přeplňovaného motoru, ale zaměřil se i na design, výbavu a aerodynamiku. GTI Clubsport se tak vyznačuje zcela novým předním nárazníkem, novými bočními prahy, rovněž novým zadním difuzorem, vícedílným střešním spoilerem a exkluzivními kovanými koly z lehké slitiny. Cílem nebyla jen vizuální individualizace sportovního vozu, ale i další vylepšení hodnot přítlaku a jízdní dynamiky. To všechno má u značky Volkswagen tradici: Exkluzivní jubilejní modely byly připraveny rovněž k oslavám 20., 25., 30. a 35. narozenin modelu Golf GTI a dnes jsou vyhledávanými sběratelskými kousky. Klasický vůz budoucnosti – přesně takový potenciál má i nový Golf GTI Clubsport. V České republice je nabízen za cenu již od 789 900 Kč.

Pohon – Přeplňovaný motor s funkcí zvýšení plnicího tlaku

Motor přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 290 k. Motor modelu Golf GTI Clubsport technicky vychází z jednotky TSI se zdvihovým objemem 1984 cm3 z modelu Golf R, která byla vyladěna na nejvyšší výkon 195 kW/265 k v rozpětí otáček 5350 až
6600 min-1. Tento čtyřválec patří k třetí generaci řady motorů EA888 a disponuje technickými detaily, jako je vodou chlazené sběrné výfukové potrubí, přivádějící výfukové plyny k turbodmychadlu, integrované do hlavy válců, nebo proměnné časování sacích a výfukových ventilů natáčením obou vačkových hřídelů. V modelu Golf R je hnací síla motoru přenášena na přední i zadní nápravu systémem pohonu všech kol. V novém modelu Golf GTI Clubsport směřuje veškerý točivý moment prostřednictvím mechanické převodovky nebo dvouspojkové převodovky DSG ke kolům přední nápravy. Lehký a pro model Golf GTI typický pohon předních kol zajišťuje ve spojení s elektronicky řízenou uzávěrkou předního diferenciálu a funkcí pro optimalizaci jízdní dynamiky XDS+ nejvyšší míru agility. Díky funkci zvýšení plnicího tlaku lze nejvyšší výkon
265 k přechodně zvýšit o téměř 10 procent na 213 kW/290 k. Zároveň se při tom zvýší maximální točivý moment, a to z 350 N.m (mezi 1700 a 5300 min-1) na 380 N.m. Nový Golf GTI se tak s rozdílem pouhých 10 k přiblížil k úrovni výkonu modelu Golf R. Z hlediska maximální hodnoty točivého momentu jsou na tom obě verze Golfu stejně.

DSG s funkcí Launch Control. Verze s převodovkou DSG je sériově vybavena funkcí Launch Control. Podobně jako v motoristickém sportu zajišťuje modelu Golf GTI Clubsport kontrolovanou akceleraci z klidu s maximální hnací sílou odpovídající výkonu až 290 k.

Spotřeba, emise a hmotnost. Golf GTI Clubsport s mechanickou převodovkou má kombinovanou spotřebu paliva EU 7,0 l/100 km (emise CO2 162 g/km). Je-li hnací síla přenášena převodovkou DSG, jsou tyto hodnoty 6,9 l/100 km, resp. 158 g CO2/km. Golf GTI Clubsport má ve verzi s mechanickou převodovkou provozní hmotnost 1375 kg; s DSG je jeho provozní hmotnost 1395 kg.

Podvozek – Nové nastavení jízdních vlastností

Specifikace podvozku. Stejně jako všechny verze modelu Golf GTI, je i „Clubsport“ nabízen sériově se sportovním podvozkem, jehož světlá výška je o 15 mm nižší. Vpředu zajišťuje precizní směrovou stabilitu náprava se vzpěrami McPherson, vzadu je modulární čtyřprvková náprava. Součástí sériové výbavy je uzávěrka diferenciálu přední nápravy, funkce pro optimalizaci jízdní dynamiky XDS+ a progresivní řízení (s výrazně menším úhlem natočení volantu). Golf GTI Clubsport se může díky svým agilním a bezpečným jízdním vlastnostem suverénně poměřovat s prvotřídními a výrazně dražšími sportovními vozy.

Uzávěrka diferenciálu přední nápravy. Zvláštní pozornost si zasluhuje elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu přední nápravy. V porovnání s čistě mechanickými uzávěrkami nabízí systém modelu Golf GTI Clubsport výhodu variabilního svorného účinku a kompletního propojení s funkcemi ESC, EDS a XDS+. Díky tomu je možné zcela eliminovat negativní vlivy hnací síly na citlivost, resp. preciznost řízení, které se vyskytují u mechanických uzávěrek. S ohledem na jízdní dynamiku může být proto vždy využíván veškerý potenciál, resp. maximální přínos uzávěrky nápravového diferenciálu, přičemž za žádných okolností nedochází ke snížení úrovně komfortu, ani ke ztrátám výkonu.

ESC Sport. Ve všech třech variantách modelu Golf GTI (základní verze, Performance, Clubsport) nabízí Volkswagen pro mimořádně zkušené řidiče funkci „ESC Sport“, která se aktivuje dvoustupňovým spínačem na středové konzole. Stiskne-li řidič tlačítko jednou krátce, přejde ESC (Electronic Stability Control) do režimu „ESC Sport“. Při velmi rychlé jízdě s mnoha zatáčkami – například na závodním okruhu – bude ESC zasahovat později, a umožní tak ještě agilnější jízdní vlastnosti. Přidrží-li řidič tlačítko stisknuté déle než tři sekundy, dojde ke kompletní deaktivaci systému ESC. Řidič může nyní řídit Golf GTI Clubsport – zejména na závodním okruhu – bez regulačních zásahů ESC podle vlastního uvážení až na samé hranici fyzikálních limitů. Kromě ovládání tlačítkem na středové konzole je možné ESC aktivovat a deaktivovat také prostřednictvím nastavení v menu CAR.

18“ a 19“ kola z lehké slitiny. Výkon je přenášen na vozovku sériově dodávanými 18“ koly s pneumatikami rozměru 225/40. Exkluzivní kovaná kola typu „Belvedere“ jsou v porovnání s konvenčními koly z lehké slitiny o téměř 3 kg lehčí (jedno kolo). To má pozitivní vliv nejen na provozní hmotnost, ale i na neodpružené hmoty, a tím i na jízdní vlastnosti. Na přání lze nový Golf GTI Clubsport objednat také s 19“ koly z lehké slitiny (typ „Brescia“) a pneumatikami rozměru 225/35. Rovněž na přání jsou navíc k dispozici speciální sportovní pneumatiky „semi slicks“ s téměř hladkým dezénem a homologací pro provoz na veřejných komunikacích, a to s rozměrem 235/35 R 19 na ráfcích kol „Pretoria“ s šířkou 8 palců.

Exteriér – Náročně zdokonalená aerodynamika

Design Clubsport. Designéři značky Volkswagen vyvinuli pro Golf GTI Clubsport nový přední nárazník, nové boční prahy, rovněž nový zadní difuzor, nový vícedílný střešní spoiler a exkluzivní kovaná kola z lehké slitiny. Cílem nebyla jen vizuální individualizace jubilejního modelu, ale i další vylepšení hodnot přítlaku a jízdní dynamiky.

Příď. Designéři navrhli zcela nový přední nárazník, který optimalizuje přívod vzduchu k motoru, aerodynamiku a přítlak na přední nápravu. Nárazník má na vnějších okrajích leskle černé aerodynamické prvky, které přivádějí proudící vzduch, usměrňovaný třemi dalšími příčkami, do příslušného vzduchového kanálu (tzv. „vzduchová záclona“), který se zužuje a umožňuje proudění vzduchu nárazníkem. Tím je optimalizováno obtékání nárazníku a přední části vozu vzduchem. Vzduch opouští vzduchové kanály až v podbězích kol, aniž by přitom docházelo k jeho přímému kontaktu s koly. Pod nárazníkem je ostře tvarovaný přední spoiler s leskle černou povrchovou úpravou, který optimalizuje přítlak na přední nápravu. Na spoiler ve stylu závodních vozů navazují stylistické prvky v oblasti prahů a zádě.

Profil. Silueta modelu Golf GTI Clubsport navazuje na styl původního GTI. První generace se vyznačovala širokými černými ozdobnými lištami na bocích mezi podběhy předních a zadních kol, ve výšce nárazníků. Tento černý pás se nyní jako vzpomínka na Golf GTI z roku 1976 opakuje na boční partii jubilejní edice a je zušlechtěn nápisem „CLUBSPORT“. Na černý ozdobný pás směrem k přídi formálně navazuje nový aerodynamický prvek předního nárazníku. Rovněž černé jsou kryty vnějších zpětných zrcátek s lesklou povrchovou úpravou. Dalším detailem individualizované výbavy jsou 18“ kovaná kola z lehké slitiny ve speciálním designu pro nový Golf GTI Clubsport.

Zadní spoiler. Nově navržený a v aerodynamickém tunelu aerodynamicky zdokonalený střešní spoiler je výrazně větší než u aktuálního „GTI“. Mezi (volitelně) černou střešní částí a spoilerem, který se nad ní napříč klene jako křídlo, je úzká vzduchová mezera. Dvoudílný střešní spoiler vystupuje nad úroveň střešní linie. Po stranách spoiler plynule přechází do leskle černých aerodynamických ploch na zadním výklopném víku. Tento druh vícedílného spoileru je komplexním dílem, který dokonale plní požadované aerodynamické funkce, spočívající především ve výrazném zvýšení přítlaku na zadní nápravu.

Zadní difuzor. Individualizována byla také spodní část zadní partie. Při tříčtvrtečním pohledu zezadu je nápadný přechod linie vycházející z předního spoileru (pod bočními prahy) do rozměrného, nově vyvinutého, leskle černého zadního difuzoru. Do difuzoru jsou suverénně integrovány nově navržené, chromované koncovky dvojité výfukové soustavy. Zadní světlomety LED mají tmavý, černočervený odstín.

Interiér – Zušlechtění typických prvků GTI

Individualizované prostředí. Interiér všech vozů Golf GTI zahrnuje kultovní detaily, které jsou neoddělitelnou součástí tohoto modelu značky Volkswagen – například ergonomická sportovní sedadla čalouněná tkaninou s károvým vzorem („Clark“), červené ozdobné prošívání, hlavice řadicí páky v designu golfového míčku a černé čalounění stropu. Pro Golf GTI Clubsport byly tyto typické sportovní prvky individualizovány, resp. upraveny. Jubilejní model je vybaven sportovními sedadly, která jsou částečně čalouněna Alcantarou a v oblasti opěradel a sedacích ploch opatřena voštinovým vzorkem. Opěradla navíc nesou logo GTI. V České republice je Golf GTI Clubsport sériově nabízen s klasickými sportovními sedadly GTI, volitelně jsou v nabídce skořepinová sedadla. Červená linie zušlechťuje bezpečnostní pásy. Prvotřídní dojem interiéru kromě toho umocňují nová ozdobná obložení v provedení „Wabe 40“ (přístrojová deska a výplně dveří) nebo ušlechtilé ozdobné panely s „černým klavírním lakem“ (středová konzola a panel přístrojů). Ke sportovní atmosféře přispívá manžeta řadicí páky z Alcantary, nové ozdobné plochy na hlavici řadicí páky, sportovní volant obšitý Alcantarou (s logem GTI, červeným prošíváním a rovněž červeným označením polohy 12 hodin), který skvěle padne do ruky, a individualizované podlahové rohože s červeným lemováním. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce vpředu ihned zaujmou exkluzivní prahové lišty z ušlechtilé oceli s červeným nápisem GTI.