Proudnicový design 30. let: ŠKODA 935 Dynamic na Bensberg Classics

Přesně 80 let po světové premiéře na pražském autosalonu v roce 1935 slaví raritní prototyp ŠKODA 935 Dynamic s proudnicovou karoserií návrat na scénu výjimečných historických vozidel. Jediný existující exemplář bude patřit k největším hvězdám víkendového setkání veteránů Bensberg Classics, kde bude demonstrovat designové a konstruktérské kompetence mladoboleslavské automobilky.

ŠKODA patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba jednoho exempláře koncepčního automobilu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi. V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz ŠKODA 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu.



„ŠKODA 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea, a doplňuje: „Během restaurování jsme se vypořádali s řadou výzev a jsem velmi hrdý na to, že dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu – a to včetně odstínu laku.“

ŠKODA 935 Dynamic je úchvatným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli. Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnounápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o objemu 1.995 cm 3 s výkonem 40 kW (55 k).

ŠKODA 935 Dynamic je jediným vyrobeným exemplářem a měla i zajímavý osud. Bezprostředně po veletrhu v Praze byl vůz určen pro další vývoj a výzkum, v létě 1939 jej však automobilka prodala do soukromých rukou. V privátním vlastnictví byl vůz po následujících téměř třicet let. V roce 1968 odkoupila automobilka vozidlo zpět do tehdy vznikajícího ŠKODA Muzea a stalo se jedním z prvních deseti vozů vznikající sbírky. V roce 2012 započala ŠKODA s rozsáhlou renovací tohoto proudnicového vozu.



ŠKODA prezentuje v rámci letošní akce Schloss Bensberg Classics  (18. - 19. července), devět veteránů: Laurin & Klement Voiturette A (1905), Laurin & Klement Typ S (1911), Laurin & Klement 110 (1925), ŠKODA 645 (1930), ŠKODA 935 Dynamic (1935), ŠKODA Rapid Cabrio de Luxe (1937), ŠKODA Superb OHV (1939), ŠKODA Felicia (1961), ŠKODA 1100 MBX (1969) und ŠKODA 935 Dynamic (1935).

ŠKODA AUTO si v letošním roce připomíná 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895 - před 120 lety založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili první model Voiturette A. Původní podnik pánů Laurina a Klementa se do dnešních dní rozvinul v globálně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a více než 40 modelovými variantami.