Hamburg-Berlin-Klassik: Pět veteránů ŠKODA na rally v severním Německu

Diváci v pořadí 8. ročníku soutěže veteránů a youngtimerů Hamburg-Berlin-Klassik se letos mohou těšit na pětici zajímavých vozů ŠKODA: od elegantního roadsteru ŠKODA 1101 Tudor z roku 1948 až po youngtimer ŠKODA Rapid S 135 z 80. let.

Osmý ročník jízdy Hamburg-Berlin-Klassik zavede účastníky ve dnech 27. - 29. srpna na krásné trasy v okolí Berlína, pohoří Harz, Wolfsburgu a Hamburku. Jeden z nejatraktivnějších závodů pro historické vozy a youngtimery je pojat jako jízda na přesnost, ve speciálních měřených úsecích tak rozhodují setiny vteřiny. Na start v Berlíně se ve čtvrtek postaví na 180 posádek, po třech dnech, šesti etapách, mnoha speciálních rychlostních zkouškách a 730 kilometrech je v sobotu odpoledne čeká cíl v přístavní čtvrti Hamburku.


„Letos se této nádherné rally účastníme již pošesté,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea a doplňuje: „Vzhledem ke své atraktivitě patří Hamburg-Berlin-Klassik mezi vrcholy naší závodní sezóny. Divákům ukážeme zajímavé vozy z poválečné historie značky ŠKODA, a to od roku 1948 až po 80. léta.“

Žlutý roadster ŠKODA 1101 z roku 1948 je nejstarším vozem týmu ŠKODA Classic na této rally. Elegantní vůz je výrazným reprezentantem poválečné produkce mladoboleslavské automobilky, vžilo se pro něj označení Tudor. S motorem o objemu 1,1 litru a výkonem 32 koní dokáže jet rychlostí až 100 km/h a na veteránských závodech jej zdobí konstrukční robustnost a provozní spolehlivost.

O deset let mladší je ŠKODA 440 Spartak z roku 1958, jejíž motor 1089 cm3 dosahuje výkonu 40 koní. V dlouhých etapách se cítí jako ryba ve vodě ŠKODA 1000 MB Rallye z roku 1967, která byla ze sériového vozu upravena pro dálkové jízdy včetně tak náročných, jako například Panama-Aljaška či Londýn-Mexiko. Sportovní sedadla, ochranný rám, upravený motor, který dosahuje zvýšeného výkonu 90 koní, hutný zvuk, tripmaster pro přesné měření vzdálenosti – to jsou jen některé speciality, jimiž tento automobil potěší posádku a zaujme diváky podél trati.

Zaručeným strojem na emoce je ŠKODA 130 RS z roku 1976, jejíž přirozené charizma umocňuje během Hamburg-Berlin-Klassik fakt, že za jejím volantem sedí mimořádně populární sedminásobný německý šampion v automobilových soutěžích Matthias Kahle. Model 130 RS v roce 1981 získal evropský okruhový titul a vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 - a je tak perfektním příkladem 114 let působení mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu. Kategorii mladších vozů, tzv. youngtimerů, zastupuje ŠKODA Rapid S 135 vyrobená v osmdesátých letech minulého století. Elegantní kupé, které postupně začínají objevovat i sběratelé, je poháněno motorem 1,3 litru s výkonem 43 kW (58 k).

Rally Hamburg-Berlin-Klassik startuje ve čtvrtek 27. srpna u Olympijského stadionu v Berlíně, v sobotu přivede itinerář týmy do cíle v Hamburgu. V soutěži rozhoduje přesnost a spolehlivost, roli tak nehraje nejvyšší dosažená rychlost. Účastnit se mohou historické vozy a youngtimery, vyrobené do roku 1995.

ŠKODA AUTO aktivní účastí na závodech klasických vozů připomíná divákům a veřejnosti 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895 - před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a 36 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.