Motocykly se stávají součástí světa “propojených” vozidel: Honda, BMW Motorrad a Yamaha spolupracují na dalším zvýšení bezpečnosti jednostopých motorových vozidel.

Bordeaux, Francie: Společnosti BMW Motorrad, Honda Motor Co. Ltd. a Yamaha Motor Co. Ltd. spolupracují na rozšíření aplikací spolupracujících inteligentních dopravních systémů (Cooperative-Intelligent Transportation Systems – C-ITS) u jednostopých motorových vozidel a společně proto založily konsorcium s názvem Connected Motorcycle Consortium. Podle dohody o spolupráci, která byla všemi členy ACEM z řad výrobců podepsána v roce 2014, dojde k zavedení funkcí C-ITS po roce 2020 (ACEM: Evropská asociace výrobců motocyklů – European association of motorcycle manufacturers, www.acem.eu). Za účelem urychlení tohoto procesu se uvedení tři výrobci rozhodli zahájit spolupráci v oblasti C-ITS již nyní.

Navázání spolupráce bylo oznámeno 6. října 2015 na Světovém kongresu ITS ve francouzském Bordeaux, který je největší světovou akcí zaměřenou na inteligentní dopravní systémy a služby. Všichni tři partneři zároveň vyzvali další výrobce motocyklů, aby se ke konsorciu připojili a přispěli tak k dalšímu zvýšení bezpečnosti jednostopých motorových vozidel.

„Za účelem urychlení vývoje bezpečnostních systémů určených pro motocykly chceme spolupracovat na podpoře a úspěšné implementaci C-ITS u motocyklů a skútrů,“ říká Tetsuo Suzuki, provozní ředitel společnosti Honda Motor Co., Ltd. Takaaki Kimura, generální ředitel technologického centra, výkonný viceprezident a zastupující ředitel společnosti Yamaha Motor Co.Ltd., k tomu dodává: „Naše společnosti jsou již aktivními členy konsorcia Car2Car Communication Consortium, v rámci kterého spolupracujeme s výrobci automobilů a nákladních vozidel a s dalšími zainteresovanými subjekty na společných specifikacích a standardech. Uvědomili jsme si však, že specifické požadavky motocyklů rámec tohoto konsorcia přesahují. Logickým krokem proto bylo navázat spolupráci zaměřenou výhradně na problematiku související s jednostopými motorovými vozidly.“

„Naším cílem je přispět k včasnému a komplexnímu využití spolupracujících ITS systémů u jednostopých motorových vozidel a přispět tak ke zvýšení jejich bezpečnosti.  Vyzýváme proto další společnosti, aby se k nám připojily,“ vysvětluje Prof. Dr. Karl Viktor Schaller, výkonný viceprezident pro vývoj v BMW Motorrad.

Evropská asociace výrobců motocyklů iniciativu přivítala

Antonio Perlot, generální tajemník ACEM, k tomu uvedl: „Tato iniciativa je plně v souladu se strategií ACEM pro oblast bezpečnosti silničního provozu a potvrzuje ochotu motocyklového průmyslu podílet se na zvyšování bezpečnosti jezdců vývojem konkrétních technologií pro praktické použití.“

Technologie ITS přispějí k bezpečnosti motocyklů

Dobře promyšlené a správně implementované ITS technologie nabízejí potenciál pro další zvýšení bezpečnosti, zabezpečení a efektivity všech dopravních systémů, zejména u motocyklů.

Inteligentní dopravní systémy (Intelligent Transport Systems – ITS) vyžadují integraci informačních a komunikačních technologií pokrývajících dopravní infrastrukturu, vozidla i jejich uživatele. Základní aplikace jsou dnes používány u navigačních systémů GPS, kde dopravní informace poskytované v reálném čase slouží pro volbu optimální trasy nebo pro upozornění na zácpy na trase. Zejména v silniční dopravě dokáže vzájemná bezdrátová komunikace mezi vozidly účastníkům silničního provozu pomoci při koordinovaném a informovaném rozhodování o trase a umožňuje bezpečný pohyb v rušném městském prostředí.

ITS technologie by měly významnou měrou přispět k bezpečnosti provozu jednostopých motorových vozidel, v neposlední řadě díky nástrojům elektronické komunikace, jež umožní sdílení informací mezi jezdci a řidiči ostatních vozidel.

Všechny tři společnosti již disponují zkušenostmi s technologiemi propojených vozidel z několika praktických testů, které byly dosud v Evropě realizovány. BMW Motorrad spolupracovala s automobilkami a hlavními dodavateli na projektu sim TD ( www.simtd.de), což byl rozsáhlý test propojených vozidel v reálném provozu v okolí německého Frankfurtu. Honda a Yamaha se zúčastnily evropského zkušebního projektu ITS technologií DRIVE C2X ( www.drive-c2x.eu).

S ohledem na problémy zjištěné při těchto reálných testech se všichni tři výrobci nyní společně pokusí vyhodnotit principy spolupracujících inteligentních dopravních systémů (C-ITS) s důrazem na zvýšení bezpečnosti motocyklů.

ITS systémy pro motocykly se budou lišit od systémů pro automobily

ITS systémy určené pro automobily nelze jednoduše přenést do motocyklů. Vzhledem k omezenému prostoru musí být elektronické systémy menší a musí být odolné vůči vodě, prachu a vibracím.

Kvůli odlišné jízdní dynamice motocyklů musí být navíc software a algoritmy upraveny tak, aby reflektovaly zvláštní požadavky jednostopých strojů.