www.smucler.cz

Kroutící moment

31. 10. 2016

Kroutící moment (ozančovaný také jako točivý) je jednou ze základních vlastností motoru. Vedle výkonu se řadí tak k jedné z nejdůležitějších vlastností, podle kterých bychom měli správnou motorizaci vybírat.

Kroutící moment se mění v závislosti na počtu otáček motoru (ot./min). V jednoduchých zápisech se uvádí převážně nejvyšší hodnota kroutícího momentu a otáčky motoru, při kterých tohoto momentu dosahuje. Pro běžná auta bývá kroutící moment někde mezi 150 - 350 Nm. U otáček záleží především na pohonných hmotách, obecně lze tedy udávat 2 000 - 5 000 otáček za minutu. Existují ale samozřejmě i sportovní automobily, u kterých maximální kroutící moment překonává hranici 1 000 Nm. Tyto vozy nejsou zdaleka běžné, čemuž se nemůžeme divit vzhledem k jejich cenové nedostupnosti.

Pokud pojedeme na jeden rychlostní stupeň, má zrychlení auta stejný průběh, jako kroutící moment. To lze vysvětlit tak, že při maximálním kroutícím momentu automobil nejvíce zrychluje a my jsme tak nejvíce tlačeni do sedaček.

Co je tedy kroutící moment?

Kroutící moment lze změřit na dynamometru. Na dynamometru lze změřit sílu na páce. A právě síla na páce je kroutící moment.

Pro lepší představu si představte například dětský kolotoč. K tomu budete muset vynaložit nějakou sílu, když budete kolotoč roztáčet přes určitou páku. A to je kroutící moment. Podle rychlosti toho, jak budete s kolotočem točit, se určí výkon. Pokud budete točit rychleji, bude větší kroutící moment i váš výkon. A tak nějak to platí i u motoru. Tam akorát figuruje ojní čep a rameno klikové hřídele.

Kroutící moment u různých motorů

Poměrně často se srovnávají naftové a benzínové motory. I přesto, že se výkonostně mohou tyto dva motory rovnat, kroutící momenty jsou naprosto odlišné.

Přeplňovaný naftový motor ( TDI) bude mít při daném výkonu kroutící moment řekněme kolem 300 Nm, benzínový motor s turbem ( TSI) bude mít například 170 Nm. V nízkých otáčkách tak má naftový motor velkou sílu. Rozdíl v kroutícím momentu dohání benzínový agregát otáčkami. Aby motory využily efektivně své vlastnosti (síla u nafty, otáčky u benzínu), musejí být jinak zpřevodované.

Je zřejmé, že kroutící moment sám o sobě ještě nic neříká. Záleží právě na zpřevodování. Pokud by měly motory zpřevodování stejné, naftový motor by měl lepší akceleraci z nízkých otáček, benzínový motor by ho začal dohánět při vyšších otáčkách.

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 31. díl

Magic Seats, hybrid, nový infotainment a prostorný interiér. To je nová Honda Jazz Crosstar.

číst dále

Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů

Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie...

číst dále

Jízda modelu Škoda Enyaq iV v číslech

Příchod nového modelu Škoda Enyaq iV znamená velký krok pro značku Škoda v oblasti elektromobility. Jde o první sériově vyráběný model značky postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí typické přednosti vozů značky Škoda, jako je velkorysá nabídka p...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl