www.smucler.cz

Kroutící moment

31. 10. 2016

Kroutící moment (ozančovaný také jako točivý) je jednou ze základních vlastností motoru. Vedle výkonu se řadí tak k jedné z nejdůležitějších vlastností, podle kterých bychom měli správnou motorizaci vybírat.

Kroutící moment se mění v závislosti na počtu otáček motoru (ot./min). V jednoduchých zápisech se uvádí převážně nejvyšší hodnota kroutícího momentu a otáčky motoru, při kterých tohoto momentu dosahuje. Pro běžná auta bývá kroutící moment někde mezi 150 - 350 Nm. U otáček záleží především na pohonných hmotách, obecně lze tedy udávat 2 000 - 5 000 otáček za minutu. Existují ale samozřejmě i sportovní automobily, u kterých maximální kroutící moment překonává hranici 1 000 Nm. Tyto vozy nejsou zdaleka běžné, čemuž se nemůžeme divit vzhledem k jejich cenové nedostupnosti.

Pokud pojedeme na jeden rychlostní stupeň, má zrychlení auta stejný průběh, jako kroutící moment. To lze vysvětlit tak, že při maximálním kroutícím momentu automobil nejvíce zrychluje a my jsme tak nejvíce tlačeni do sedaček.

Co je tedy kroutící moment?

Kroutící moment lze změřit na dynamometru. Na dynamometru lze změřit sílu na páce. A právě síla na páce je kroutící moment.

Pro lepší představu si představte například dětský kolotoč. K tomu budete muset vynaložit nějakou sílu, když budete kolotoč roztáčet přes určitou páku. A to je kroutící moment. Podle rychlosti toho, jak budete s kolotočem točit, se určí výkon. Pokud budete točit rychleji, bude větší kroutící moment i váš výkon. A tak nějak to platí i u motoru. Tam akorát figuruje ojní čep a rameno klikové hřídele.

Kroutící moment u různých motorů

Poměrně často se srovnávají naftové a benzínové motory. I přesto, že se výkonostně mohou tyto dva motory rovnat, kroutící momenty jsou naprosto odlišné.

Přeplňovaný naftový motor ( TDI) bude mít při daném výkonu kroutící moment řekněme kolem 300 Nm, benzínový motor s turbem ( TSI) bude mít například 170 Nm. V nízkých otáčkách tak má naftový motor velkou sílu. Rozdíl v kroutícím momentu dohání benzínový agregát otáčkami. Aby motory využily efektivně své vlastnosti (síla u nafty, otáčky u benzínu), musejí být jinak zpřevodované.

Je zřejmé, že kroutící moment sám o sobě ještě nic neříká. Záleží právě na zpřevodování. Pokud by měly motory zpřevodování stejné, naftový motor by měl lepší akceleraci z nízkých otáček, benzínový motor by ho začal dohánět při vyšších otáčkách.

Dále by vás mohlo zajímat

SEAT dostal na starost vývoj CNG pohonu pro celý koncern

Španělská automobilka SEAT bude vyvíjet techniku pro vozy s pohonem na CNG ( stlačený zemní plyn ) pro celý celý koncern Volkswagen. O vývoj se bude start technické centrum SEATu, kde pracuje přes tisíc inženýrů. Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT, vidí v pohonu vozů na CNG ...

číst dále

Žáci učiliště Škoda navrhují studii kabrioletu Karoq

V podnikovém učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi navrhují žáci zajímavou studii vozu - Karoq  kabriolet. V minulých letech žáci postavili celkem čtyři vozy, nyní se rozhodli pro nejnovější SUV v nabídce značky a přišli s neobvyklým nápadem udělat z něj kabriolet. Za vývojem studie stojí žáci ...

číst dále

ŠmucleRace #01 | VW T-Roc

Máme tady první testovaný vůz z programu ŠmucleRace! Před pár dny jsme dostali na test nejmenší SUV v nabídce Volkswagenu. Samozřejmě se jedná o model Volkswagen T-Roc, který hned při svém představení vzbudil velkou vlnu pozitivních ohlasů díky svému atraktivnímu designu. T-Roc nás doprováze...

číst dále
© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl