Kroutící moment

31. 10. 2016

Kroutící moment (ozančovaný také jako točivý) je jednou ze základních vlastností motoru. Vedle výkonu se řadí tak k jedné z nejdůležitějších vlastností, podle kterých bychom měli správnou motorizaci vybírat.

Kroutící moment se mění v závislosti na počtu otáček motoru (ot./min). V jednoduchých zápisech se uvádí převážně nejvyšší hodnota kroutícího momentu a otáčky motoru, při kterých tohoto momentu dosahuje. Pro běžná auta bývá kroutící moment někde mezi 150 - 350 Nm. U otáček záleží především na pohonných hmotách, obecně lze tedy udávat 2 000 - 5 000 otáček za minutu. Existují ale samozřejmě i sportovní automobily, u kterých maximální kroutící moment překonává hranici 1 000 Nm. Tyto vozy nejsou zdaleka běžné, čemuž se nemůžeme divit vzhledem k jejich cenové nedostupnosti.

Pokud pojedeme na jeden rychlostní stupeň, má zrychlení auta stejný průběh, jako kroutící moment. To lze vysvětlit tak, že při maximálním kroutícím momentu automobil nejvíce zrychluje a my jsme tak nejvíce tlačeni do sedaček.

Co je tedy kroutící moment?

Kroutící moment lze změřit na dynamometru. Na dynamometru lze změřit sílu na páce. A právě síla na páce je kroutící moment.

Pro lepší představu si představte například dětský kolotoč. K tomu budete muset vynaložit nějakou sílu, když budete kolotoč roztáčet přes určitou páku. A to je kroutící moment. Podle rychlosti toho, jak budete s kolotočem točit, se určí výkon. Pokud budete točit rychleji, bude větší kroutící moment i váš výkon. A tak nějak to platí i u motoru. Tam akorát figuruje ojní čep a rameno klikové hřídele.

Kroutící moment u různých motorů

Poměrně často se srovnávají naftové a benzínové motory. I přesto, že se výkonostně mohou tyto dva motory rovnat, kroutící momenty jsou naprosto odlišné.

Přeplňovaný naftový motor ( TDI) bude mít při daném výkonu kroutící moment řekněme kolem 300 Nm, benzínový motor s turbem ( TSI) bude mít například 170 Nm. V nízkých otáčkách tak má naftový motor velkou sílu. Rozdíl v kroutícím momentu dohání benzínový agregát otáčkami. Aby motory využily efektivně své vlastnosti (síla u nafty, otáčky u benzínu), musejí být jinak zpřevodované.

Je zřejmé, že kroutící moment sám o sobě ještě nic neříká. Záleží právě na zpřevodování. Pokud by měly motory zpřevodování stejné, naftový motor by měl lepší akceleraci z nízkých otáček, benzínový motor by ho začal dohánět při vyšších otáčkách.

Dále by vás mohlo zajímat

Mezi nejbezpečnějšími vozy roku 2017 má Volkswagen tři zástupce

Organizace Euro NCAP , která se zabývá hodnocením bezpečnosti vozidel, vybrala nejbezpečnější vozy roku 2017 v šesti kategoriích. Nadmíru úspěšně si v tomto výběru vedla německá automobilka Volkswagen , když ovládla hned tři z těchto kategorií. Vybíralo se pouze z automobilů, které absolvovaly...

číst dále

Volkswagen Užitkové vozy: Rekordní výroba v roce 2017

Divize Volkswagen Užitkové vozy si v minulém roce vedla nadmíru úspěšně, když vyrobila rekordních 494 511 vozidel na celém světě. To znamená nárůst o 3,8 % oproti roku 2016. Rekordní tak byla i výroba v rámci jednotlivých modelových řad, a to nejen u menších, ale i velkých užitkových vozů, kte...

číst dále

Karoq se stal Autem roku 2018 v ČR

V minulém roce získala Škoda Karoq prestižní ocenění Zlatý volant udělované německým časopisem Auto Bild a nedělníkem Bild am Sonntag. A nyní ve Škodě slaví další úspěch, Karoq se stal také českým autem roku 2018. V již čtyřiadvacátém ročníku ankety Auto roku 2018 v České republice vybrala...

číst dále
© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl