Kroutící moment

31. 10. 2016

Kroutící moment (ozančovaný také jako točivý) je jednou ze základních vlastností motoru. Vedle výkonu se řadí tak k jedné z nejdůležitějších vlastností, podle kterých bychom měli správnou motorizaci vybírat.

Kroutící moment se mění v závislosti na počtu otáček motoru (ot./min). V jednoduchých zápisech se uvádí převážně nejvyšší hodnota kroutícího momentu a otáčky motoru, při kterých tohoto momentu dosahuje. Pro běžná auta bývá kroutící moment někde mezi 150 - 350 Nm. U otáček záleží především na pohonných hmotách, obecně lze tedy udávat 2 000 - 5 000 otáček za minutu. Existují ale samozřejmě i sportovní automobily, u kterých maximální kroutící moment překonává hranici 1 000 Nm. Tyto vozy nejsou zdaleka běžné, čemuž se nemůžeme divit vzhledem k jejich cenové nedostupnosti.

Pokud pojedeme na jeden rychlostní stupeň, má zrychlení auta stejný průběh, jako kroutící moment. To lze vysvětlit tak, že při maximálním kroutícím momentu automobil nejvíce zrychluje a my jsme tak nejvíce tlačeni do sedaček.

Co je tedy kroutící moment?

Kroutící moment lze změřit na dynamometru. Na dynamometru lze změřit sílu na páce. A právě síla na páce je kroutící moment.

Pro lepší představu si představte například dětský kolotoč. K tomu budete muset vynaložit nějakou sílu, když budete kolotoč roztáčet přes určitou páku. A to je kroutící moment. Podle rychlosti toho, jak budete s kolotočem točit, se určí výkon. Pokud budete točit rychleji, bude větší kroutící moment i váš výkon. A tak nějak to platí i u motoru. Tam akorát figuruje ojní čep a rameno klikové hřídele.

Kroutící moment u různých motorů

Poměrně často se srovnávají naftové a benzínové motory. I přesto, že se výkonostně mohou tyto dva motory rovnat, kroutící momenty jsou naprosto odlišné.

Přeplňovaný naftový motor (TDI) bude mít při daném výkonu kroutící moment řekněme kolem 300 Nm, benzínový motor s turbem (TSI) bude mít například 170 Nm. V nízkých otáčkách tak má naftový motor velkou sílu. Rozdíl v kroutícím momentu dohání benzínový agregát otáčkami. Aby motory využily efektivně své vlastnosti (síla u nafty, otáčky u benzínu), musejí být jinak zpřevodované.

Je zřejmé, že kroutící moment sám o sobě ještě nic neříká. Záleží právě na zpřevodování. Pokud by měly motory zpřevodování stejné, naftový motor by měl lepší akceleraci z nízkých otáček, benzínový motor by ho začal dohánět při vyšších otáčkách.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl