www.smucler.cz

Jízda na motorce: Rady pro začátečníky

15. 4. 2019

Často se objevují dotazy, jak začít jezdit na motorce. Naučit se jezdit na motorce rozhodně není nezvládnutelný úkol, ale přeci jen to lze považovat za obtížnější než se naučit řídit automobil. V autoškole vás naučí naprosté základy, jako je řazení a používání těch několika málo ovládacích prvků. Opravdu jezdit se ale naučíte až sami. Jízdu si navíc přizpůsobíte tak, jak vám to bude vyhovovat. Důležité jsou pro správnou jízdu zkušenosti, které budete získávat s přibývajícími najetými kilometry. Alespoň pro začátek je ale dobré si zapamatovat několik osvědčených postřehů a rad, které vám vaše první kilometry na motorce usnadní.

Zachovejte klid

Pokaždé, když se posadíte na motorku, musíte být klidní a nemít strach z toho, co se může stát. Při jízdě je nutné se uvolnit a uvědomit si, že základem je plynulost. Při pomalé i rychlé jízdě je třeba nezmatkovat a nebýt zbytečně zbrklý. Pokud vám základy, jako je ovládání spojky nebo řazení, zatím nejdou, nepodlehněte stresu a vše se snažte dělat pomalu a s rozmyslem. Brzy vám to začne jít samo, aniž byste nad tím vůbec přemýšleli.

Předvídejte

Za řídítky je dobrá předvídavost ještě důležitější než za volantem. Motorku totiž ostatní řidiči snáze přehlédnou, je tedy třeba neustále počítat s tím, že vás nevidí, především pak na křižovatkách, kdy může vozidlo před vámi začít nečekaně na poslední chvíli brzdit, aby odbočilo. Na motorce se také poměrně špatně reaguje na krizové situace.

I když se vyhýbací manévr provádí při závěrečných zkouškách v autoškole, bez času na přípravu a na minimální vzdálenosti by ho nezvládl ani zkušený jezdec. S rostoucí rychlostí se manévrovatelnost na krátké vzdálenosti výrazně zhoršuje. Nechávejte si proto za vozidly před vámi dostatečný odstup, abyste vždy stihli včas zareagovat a měli dostatečný prostor pro řešení dané situace.

Předvídat musíte také stav silnice, nepřítelem motorkářů jsou opravované spáry na silnici, štěrk nebo olej, rozhodit vás mohou také výmoly. Se všemi takovými nástrahami musíte počítat především v zatáčkách, kde zpravidla motorku nejvíce rozhodí. V některých případech dopadnou krizové momenty, kdy podklouzne pneumatika, šťastně, jindy si s nimi nemusí poradit ani zkušený jezdec. Snažte se řídit pravidlem, že kam nevidíte, tam „neletíte”.

Zatáčení je věda

Naučit se na motorce dobře zatáčet patří k tomu nejtěžšímu, co vás jako začátečníky čeká. Vždyť i závodní jezdci neustále pilují tu nejlepší techniku. Průjezd zatáčky by měl vypadat zhruba tak, že před zatáčkou dostatečně zpomalíte, pouze s lehkým přidáváním plynu se dostanete do jejího vrcholu, kde začnete pomalu přidávat, a na výjezdu již můžete pořádně (ale s rozumem) zrychlovat. Základní a velmi důležitou poučkou je, že se musíte dívat tam, kam jedete. Snažte se tedy v zatáčce dívat až na její konec nebo do místa, kam až vidíte. Zní to snadno, ale...

Hlavně v zatáčkách platí, že musíte být uvolnění. Před zatáčkou je pak třeba kromě zpomalení také podřadit na vhodnou rychlost, v zatáčce už byste neměli brzdit ani řadit. V každém případě je nejdůležitějším pravidlem při jízdě v zatáčkách to, že do ní nesmíte vjet příliš rychle. Přidat totiž v zatáčce můžete, stačí si „jen” dávat pozor na podklouznutí zadního kola, ale brzdit v ní lze jen velmi omezeně, raději vůbec. Vysoká nájezdová rychlost tak většinou znamená přejetí do protisměru, pád kvůli prudkému brzdění v náklonu nebo výlet mimo silnici.

Při průjezdu zatáček byste neměli zapomínat na to, že vás v ní může něco překvapit, ať už je to štěrk nebo stojící vozidlo. Na běžné silnici se proto nesnažte jezdit na svém limitu. Pokud ale máte rozhled, nemusíte se bát motorku pořádně naklonit, moderní motorky s vhodnými pneumatikami dokáží zvládnout opravdu hodně. Důležitou věcí při jízdě na motorce, a v zatáčkách obzvlášť, je mít na stupačkách špičky, ne prostředek chodidla, vyhnete se tak škrtání botami o silnici. Výjimkou může být jízda například na chopperech a cruiserech.

Výraznému zlepšení v průjezdu zatáček pomůže některá ze stále populárnějších motoškol. Zkušení instruktoři vám totiž opravdu dokáží dát rady, které pomohou vaší jízdě. Za den se sice nenaučíte jezdit jako závodník MotoGP, ale budete díky ní vědět, co a jak dělat. Investice peněz a času do motoškoly se rozhodně vyplatí, což potvrzují snad všichni jezdci, kteří si některou z nich prošli.

Pozor na brzdy

Při brzdění je třeba dávat pozor na to, na jakém povrchu brzdíte. Pokud je silnice například mokrá, nebo je na ní štěrk či písek, je třeba si dávat velký pozor, abyste nebrzdili příliš silně a zbrkle, především smyk předního kola často končí pádem. Při prudkém brzdění je třeba zpevnit tělo a pevně sevřít nádrž nohama, budete tak mít motorku více pod kontrolou. 

Většina motorkářů brzdí hlavně přední brzdou, protože její účinek je zpravidla výrazně vyšší. Účinnost zadní brzdy závisí i na typu motocyklu, například u chopperů a cruiserů je vzhledem k rozložení hmotnosti účinnější než u sportovních motorek, a proto je také na těchto strojích využívána častěji, zejména pak při současném použití přední brzdy. Obecně lze říci, že na silnici si při běžné jízdě ve většině případů vystačíte s přední brzdou.

Přesto však zadní brzdu nezatracujte, hodí se třeba v krizových situacích, kdy potřebujete zabrzdit co nejrychleji. I když je v tu chvíli většina hmotnosti motorky na předním kole, zadní brzda stejně pomůže. Dávejte si však pozor na smyk zadního kola, který by vás mohl rozhodit. Účinek zadní brzdy je proto dobré nejdříve někde v klidu vyzkoušet. Určitě ji pak využívejte na kluzkých površích, jako je tráva, hlína, štěrk apod. Při brzdění přední brzdou byste si v těchto případech koledovali o smyk předního kola, který se dá zvládnout mnohem hůře než smyk toho zadního.

Samostatnou kapitolou je brzdění v zatáčkách. V zatáčkách by se brzdy používat prakticky neměly, především začátečníci by se toho měli zcela vyvarovat. Proč? Protože při tom hrozí velké riziko pádu, navíc se zejména při použití přední brzdy motorka začne narovnávat, takže můžete skončit v protisměru nebo mimo silnici. V zatáčce v nejhorším případě můžete lehce přibrzdit zadní brzdou, ale chce to potřebnou jistotu v jejím ovládání, kterou se snažte nejprve získat při brzdění v přímém směru. Trénovat dávkování zadní brzdy v zatáčkách není příliš dobrý nápad. Nejlepší ale opravdu je dávat si pozor na nájezdovou rychlost a v zatáčce vůbec nebrzdit.

Předjíždějte opatrně

Při jízdě na motorce pravděpodobně budete někoho předjíždět poměrně často. Díky svižnému zrychlení motorek to totiž jde snadno, i když nemáte zrovna nejvýkonnější model. Při předjíždění je ale nutné být obzvlášť opatrný, protože řidič před vámi si vás nemusí ve zpětném zrcátku všimnout a bude se tedy chovat, jako byste za ním nejeli.

Předjíždění je po křižovatkách další situací, kdy se opravdu vyplatí předvídat. Musíte si dávat pozor především na to, aby řidič před vámi nechtěl znenadání odbočit, a to třeba i na lesní cestu. Řada řidičů běžně dává blinkr až ve chvíli, kdy výrazně zpomalí, někdy samozřejmě dokonce vůbec.

Krizové situace pak mohou nastat i z dalšího důvodu – přecenění schopností motorky. I přes velmi dobré zrychlení potřebujete k tomu, abyste někoho předjeli, poměrně dlouhý úsek. Pokud se tedy rychle blíží vozidlo v protisměru, nebo nemáte dostatečný výhled, raději nepředjíždějte, během chvíle se jistě objeví vhodná příležitost.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl