www.smucler.cz

DCC - Adaptivní regulace podvozku

27. 2. 2017

Systém DCC (Dynamic Chassis Control) patří k chytrým asistentům, který dokáže upravit jízdní vlastnosti vozu. Díky adaptivnímu podvozku může řidič po stisku tlačítka pocítit značné změny v chování automobilu - ať už je to přitvrzení tlumičů pro sportovnější jízdu nebo naopak změkčení pro komfortní nastavení podvozku.

Funkčnost DCC

Adaptivní regulace podvozku ovládá řídící jednotka, která monitoruje pohon kol a náklon vozu, podle toho pak automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Systém DCC používá celý koncern VW.

Volba jízdních režimů je opravdu jednoduchá a u většiny vozů stačí doopravdy pouze stisknout tlačítko. O nic se nestaráte. V některých případech lze dokonce jízdní režimy upravit podle svých představ, čímž se systém značně personalizuje. Nejčastěji se v automobilech objevují režimy Comfort a Sport, přičemž jako výchozí je nastaven režim Normal (bez zapnutí DCC).

Každá z voleb nějakým způsobem ovlivní tuhost odpružení, reakci na plyn nebo odezvu posilovače řízení. U režimu Comfort vůz při jízdě mírně “ plave” a jízda je pohodlnější. S režimem Sport se podvozek přitvrdí a užijete si zábavu nejen na rovinkách, ale i v zatáčkách.

Princip systému DCC

Z výše uvedených řádků je princip funkce tlumičů poměrně jasný. Tlumiče DCC jsou regulovány řídící jednotkou a umožňují tak úpravu jejich vlastností na základě trojice snímačů. Velikost útlumu tlumiče je závislá na nastavení průtoku kapaliny v tlumiči za pomoci elektromagnetického ventilu. Právě tento ventil je řídící jednotkou ovládán.

Pokud požadujeme maximální komfort při jízdě, řídící jednotka zajistí optimální pružení, a tak se karoserie pohybuje jen minimálně. Komfortní nastavení je pak příjemné pro posádku, ale má to také za následek o něco snížené bezpečnostní jízdní vlastnosti. Pokud jsou kola nedostatečně utlumena a odskakují od vozovky, může dojít ke smyku. Naštěstí dokáže adaptivní podvozek reagovat velmi rychle a upraví tlumiče tak, aby k odskokům kol od vozovky nedocházelo. Díky synchronizaci s řídící jednotkou může systém s tlumiči rychle reagovat i na změny jízdního stylu nebo na prudké brzdění - aktivaci ABS.

DCC ve vozech Škoda

Jak již bylo zmíněno, adaptivní regulace podvozku je dostupná napříč celou nabídkou koncernu Volkswagen - tzn. nejen ve vozech Volkswagen, ale i u vozů SEAT a Škoda.

U vozů Škoda se stal prvním modelem s adaptivním podvozkem Superb třetí generace. Díky adaptivním tlumičům poskytuje Škoda Superb volby jízdního profilu - zde zvaného Driving Mode Select.

Dále by vás mohlo zajímat

V Mladé Boleslavi začala výroba modelu Scala

V Mladé Boleslavi, v hlavním výrobním závodě značky Škoda, dnes sjel z montážní linky první vůz nového modelu Scala . Kompaktní hatchback se v Mladé Boleslavi nejen vyrábí, ale byl zde také navržen a vyvinut. Scala je prvním modelem značky, který využívá platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen. ...

číst dále

Touareg dostal dva nové motory. Vrcholem je čtyřlitrový osmiválec!

Volkswagen rozšiřuje nabídku motorů pro třetí generací Touaregu, který si během necelého roku na trhu získal velkou přízeň zákazníků a také několik prestižních ocenění. Pochlubit se může například pěti hvězdičkami v hodnocení bezpečnosti organizace Euro NCAP nebo vítězstvím v anketě Auto r...

číst dále

Škoda odhaluje siluetu a jméno nového crossoveru

Automobilka Škoda pokračuje v rozšiřování nabídky SUV modelů. Již brzy představí nový crossover, který naváže na úspěšné modely Kodiaq a Karoq . Světovou premiéru si nový model odbude na autosalonu v Ženevě, která se koná v termínu od 5. do 17. března. Ještě před oficiálním představením voz...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl