www.smucler.cz

DCC - Adaptivní regulace podvozku

27. 2. 2017

Systém DCC (Dynamic Chassis Control) patří k chytrým asistentům, který dokáže upravit jízdní vlastnosti vozu. Díky adaptivnímu podvozku může řidič po stisku tlačítka pocítit značné změny v chování automobilu - ať už je to přitvrzení tlumičů pro sportovnější jízdu nebo naopak změkčení pro komfortní nastavení podvozku.

Funkčnost DCC

Adaptivní regulace podvozku ovládá řídící jednotka, která monitoruje pohon kol a náklon vozu, podle toho pak automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Systém DCC používá celý koncern VW.

Volba jízdních režimů je opravdu jednoduchá a u většiny vozů stačí doopravdy pouze stisknout tlačítko. O nic se nestaráte. V některých případech lze dokonce jízdní režimy upravit podle svých představ, čímž se systém značně personalizuje. Nejčastěji se v automobilech objevují režimy Comfort a Sport, přičemž jako výchozí je nastaven režim Normal (bez zapnutí DCC).

Každá z voleb nějakým způsobem ovlivní tuhost odpružení, reakci na plyn nebo odezvu posilovače řízení. U režimu Comfort vůz při jízdě mírně “ plave” a jízda je pohodlnější. S režimem Sport se podvozek přitvrdí a užijete si zábavu nejen na rovinkách, ale i v zatáčkách.

Princip systému DCC

Z výše uvedených řádků je princip funkce tlumičů poměrně jasný. Tlumiče DCC jsou regulovány řídící jednotkou a umožňují tak úpravu jejich vlastností na základě trojice snímačů. Velikost útlumu tlumiče je závislá na nastavení průtoku kapaliny v tlumiči za pomoci elektromagnetického ventilu. Právě tento ventil je řídící jednotkou ovládán.

Pokud požadujeme maximální komfort při jízdě, řídící jednotka zajistí optimální pružení, a tak se karoserie pohybuje jen minimálně. Komfortní nastavení je pak příjemné pro posádku, ale má to také za následek o něco snížené bezpečnostní jízdní vlastnosti. Pokud jsou kola nedostatečně utlumena a odskakují od vozovky, může dojít ke smyku. Naštěstí dokáže adaptivní podvozek reagovat velmi rychle a upraví tlumiče tak, aby k odskokům kol od vozovky nedocházelo. Díky synchronizaci s řídící jednotkou může systém s tlumiči rychle reagovat i na změny jízdního stylu nebo na prudké brzdění - aktivaci ABS.

DCC ve vozech Škoda

Jak již bylo zmíněno, adaptivní regulace podvozku je dostupná napříč celou nabídkou koncernu Volkswagen - tzn. nejen ve vozech Volkswagen, ale i u vozů SEAT a Škoda.

U vozů Škoda se stal prvním modelem s adaptivním podvozkem Superb třetí generace. Díky adaptivním tlumičům poskytuje Škoda Superb volby jízdního profilu - zde zvaného Driving Mode Select.

Dále by vás mohlo zajímat

Automatická převodovka DSG slaví 15 let

Před 15 lety Volkswagen představil první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG , která byla oproti jejím konkurentům výrazně vyspělejší. Ve srovnání s automatickými převodovkami, které se v té době vyráběly, byla převodovka DSG hospodárnější a sportovnější. Prosadila se i v kompak...

číst dále

Modely T-Cross a Tarraco v předprodeji!

Téměř současně byl zahájen předprodej modelů Volkswagen T-Cross a SEAT Tarraco . Oba modely mají velké ambice uspět na evropském trhu. T-Cross představuje moderní crossover, nabízí široké možnosti individualizace, prostorný interiér a skvěle se hodí pro každodenní městský provoz. Ani Tarraco ...

číst dále

Škoda Scala má za sebou světovou premiéru

Škoda Scala se konečně dočkala své premiéry, která proběhla dnes večer v Izraeli. Prezentace se přímo v izraelském městě Petach Tikva zúčastnilo přes 400 hostů. Světová premiéra byla také živě vysílána na internetu, kde si představení kompaktního modelu od automobilky Škoda nenechalo ujít mnoho ...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl