www.smucler.cz

DCC – Adaptivní regulace podvozku

27. 2. 2017

Systém DCC (Dynamic Chassis Control) patří k inteligentním systémům, který dokáže upravit jízdní vlastnosti vozu. Díky adaptivnímu podvozku může řidič po stisku tlačítka pocítit změny v chování automobilu – ať už je to přitvrzení tlumičů pro sportovnější jízdu nebo naopak změkčení pro komfortní nastavení podvozku.

Funkčnost DCC

Adaptivní regulaci podvozku ovládá řídící jednotka, která monitoruje pohon kol a náklon vozu, podle toho pak automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Systém DCC používá celý koncern Volkswagen.

Nastavení podvozku se mění dle nastaveného jízdního režimu. Volba jízdních režimů je opravdu jednoduchá – zpravidla se provádí pomocí otočného voliče či tlačítka. V některých modelech si řidič dokonce může jízdní režimy upravit podle svých představ. Nejčastěji se v automobilech objevují režimy Comfort, Normal a Sport, přičemž za výchozí je považován režim Normal.

Každá z voleb nějakým způsobem ovlivní například tuhost odpružení, reakci na plyn nebo odezvu posilovače řízení. V režimu Comfort je vůz co nejpohodlnější, s  režimem Sport se podvozek naopak značně přitvrdí, což se hodí při dynamické jízdě, především v zatáčkách.

Princip systému DCC

Výhoda funkce adaptivních tlumičů je poměrně jasná. Tlumiče DCC jsou regulovány řídící jednotkou a umožňují úpravu vlastností na základě údajů ze snímačů. Velikost útlumu tlumiče je závislá na nastavení průtoku kapaliny v tlumiči za pomoci elektromagnetického ventilu. Právě tento ventil je řídící jednotkou ovládán.

Pokud požadujeme maximální komfort při jízdě, řídící jednotka zajistí optimální pružení tak, aby se k posádce co nejméně dostávaly rázy od nerovností na silnici. Komfortní nastavení je tedy příjemné pro posádku, ale má za následek horší jízdní vlastnosti, zejména při dynamické jízdě. Pokud jsou kola nedostatečně utlumena a odskakují od vozovky, může dojít ke smyku. Naštěstí adaptivní podvozek dokáže reagovat velmi rychle a upraví tlumiče tak, aby k odskokům kol od vozovky nedocházelo. Díky synchronizaci s řídící jednotkou může systém s tlumiči rychle reagovat i na změny jízdního stylu nebo na prudké brzdění, aktivaci ABS.

Dostupnost DCC

Jak již bylo zmíněno, adaptivní regulace podvozku je dostupná napříč nabídkou koncernu Volkswagen – tzn. nejen ve vozech Volkswagen, ale i u vozů SEAT a Škoda.

U vozů Škoda se stal prvním modelem s adaptivním podvozkem Superb třetí generace. Díky adaptivním tlumičům poskytuje Škoda Superb možnost volby jízdního profilu (zde zvaného Driving Mode Select). 

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 31. díl

Magic Seats, hybrid, nový infotainment a prostorný interiér. To je nová Honda Jazz Crosstar.

číst dále

Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů

Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie...

číst dále

Jízda modelu Škoda Enyaq iV v číslech

Příchod nového modelu Škoda Enyaq iV znamená velký krok pro značku Škoda v oblasti elektromobility. Jde o první sériově vyráběný model značky postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí typické přednosti vozů značky Škoda, jako je velkorysá nabídka p...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl