DCC - Adaptivní regulace podvozku

27. 2. 2017

Systém DCC (Dynamic chassis control) patří k chytrým asistentům, který dokáže upravit jízdní vlastnosti vozu. Díky adaptivnímu podvozku může řidič po stisku tlačítka pocítit značné změny v chování automobilu - ať už je to přitvrzení tlumičů pro sportovnější jízdu nebo naopak změkčení komfortní nastavení podvozku.

Funkčnost DCC

Adaptivní regulace podvozku ovládá řídící jednotka, která monitoruje pohon kol a náklon vozu, podle toho pak automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Systém DCC používá celý koncern VW.

Volba jízdních režimů je opravdu jednoduchá a u většiny vozů stačí doopravdy pouze stisknout tlačítko. O nic se nestaráte. V některých případech lze dokonce jízdní režimy upravit podle svých představ, čímž se systém značně personalizuje. Nejčastěji se v automobilech objevují režimy Comfort a Sport, přičemž jako výchozí je nastaven režim Normal (bez zapnutí DCC).

Každá z voleb nějakým způsobem ovlivní tuhost odpružení, reakci na plyn nebo odezvu posilovače řízení. U režimu Comfort vůz při jízdě mírně “plave” a jízda je pohodlnější. S režimem Sport se podvozek přitvrdí a užijete si zábavu nejen na rovinkách, ale i v zatáčkách.

Princip systému DCC

Z výše uvedených řádků je princip funkce tlumičů poměrně jasný. Tlumiče DCC jsou regulovány řídící jednotkou a umožňují tak úpravu jejich vlastností na základě trojice snímačů. Velikost útlumu tlumiče je závislá na nastavení průtoku kapaliny v tlumiči za pomoci elektromagnetického ventilu. Právě tento ventil je řídící jednotkou ovládán.

Pokud požadujeme maximální komfort při jízdě, řídící jednotka zajistí optimální pružení, a tak se karoserie pohybuje jen minimálně. Komfortní nastavení je pak příjemné pro posádku, ale má to také za následek o něco snížené bezpečnostní jízdní vlastnosti. Pokud jsou kola nedostatečně utlumena a odskakují od vozovky, může dojít ke smyku. Naštěstí dokáže adaptivní podvozek reagovat velmi rychle a upraví tlumiče tak, aby k odskokům kol od vozovky nedocházelo. Díky synchronizaci s řídící jednotkou může systém s tlumiči rychle reagovat i na změny jízdního stylu nebo na prudké brzdění - aktivaci ABS.

DCC ve vozech Škoda

Jak již bylo zmíněno, adaptivní regulace podvozku je dostupná napříč celou nabídkou koncernu Volkswagen - tzn. nejen ve vozech Volkswagen, ale i u vozů SEAT a Škoda.

U vozů Škoda se stal prvním modelem s adaptivním podvozkem Superb třetí generace. Díky adaptivním tlumičům poskytuje Škoda Superb volby jízdního profilu - zde zvaného Driving Mode Select.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl